Mezinárodní festival filmové a scénické hudby


O festivalu

Nedílnou součástí prakticky každého kinematografického díla je i jeho hudební složka. Již v němé kinematografické éře byly filmové projekce doprovázeny hudebním doprovodem – nejprve živým, později reprodukovaným. Ten se stal postupně nedílnou a velmi propracovanou součástí téměř veškeré filmové tvorby. Význam a často i řemeslnou kvalitu filmové hudby ostatně potvrzuje stále větší počet filmových projekcí s živým hudebním doprovodem na renomovaných festivalech. V poslední době vzniklo i několik instrumentálních uskupení, které se specializují výhradně na hudební doprovod k filmovým projekcím. Stále častěji zařazují filmové partitury na svůj repertoár i věhlasná hudební tělesa, ze kterých se tak často etablují budoucí skladatelské osobnosti. Enormní nárůst popularity a počtu velkých filmových festivalů vede v poslední době k nutnosti užší specializace – většina z nich se věnuje především prezentaci nových filmů, ale současně se dělí i tematicky, národnostně či žánrově.

Vlastní filmové festivaly tak mají dokumentaristé, animátoři, filmoví studenti i amatéři. Z hlediska profesního se většina filmových festivalů věnuje především režisérům a hercům, ale svou platformu mají již i jiné filmové profese – např. kameramani (polský festival CAMERAIMAGE, anebo domácí KAMERA OKO OSTRAVA). Právě tato specifikace nás vedla k myšlence, založit v České republice tradici festivalu věnovaného výhradně HUDEBNÍ SLOŽCE FILMOVÉHO UMĚNÍ. Největší inspirací se pro nás stal dnes již zaniklý pražský festival MOFFOM, který byl úzce zaměřen na HUDBU jako OBJEKT filmového zpracování. Festival MOVI(e)NG MUSIC usiluje však ještě o jiné strategické cíle – chce především představit hudbu jako velmi důležitou a nepostradatelnou SOUČÁST filmové a posléze i scénické tvorby, s důrazem na její zásadní vliv na výsledném vyznění uměleckého díla.

Na základě zkušeností prvního ročníku jsme tento strategický cíl a zaměření přirozeně rozšířili i o HUDBU SCÉNICKOU – tedy hudební doprovod k divadelním, tanečním a audiovizuálním vystoupením. Princip tvorby je u těchto žánrů příbuzný, a právě rozšíření náplně festivalu významně přispěje nejenom k přirozené výměně zkušeností odborníků, ale i k pestřejšímu a atraktivnějšímu programu pro větší počet cílových skupin.

Jiří Králík - autor projektu